Als je met producten werkt die een vervaldatum hebben kan je deze nu opgeven bij het inkopen van je product. Nadien, als je een verkooporder aanmaakt, zal het systeem automatisch kiezen voor het product dat eerst komt te vervallen.
Om hiermee aan de slag te gaan dien je een aantal velden toe te voegen aan het overzicht van je product.
Instellingen
Ga via Instellingen > Product naar het tabblad 'Velden en Secties' en kies 'Algemeen'.
Zet het veld 'Vervaldata beheren' en 'Batchnummers beheren' op zichtbaar:
De volgende stap is dat je deze velden activeert op de producten waar je dit wenst bij te houden:
Via een inkooporder
Als je nu een levering in ontvangst neemt zal je de vraag krijgen om een vervaldatum en batchnummer op te geven:
Dit zijn nu verplichte velden om verder te gaan met de ontvangst.
Voorraad
Eens het product in ontvangst genomen is, verschijnt deze informatie ook op je product onder het tabblad 'Voorraad'. Hier kan je alle informatie terug vinden van je leveringen, de bijhorende batchnummers én vervaldatums. Net als alle andere voorraad verschuivingen.
Producten (geleverd voor deze instelling actief was en) zonder batchnummer en vervaldatum worden gegroepeerd.
Om een vervaldatum (en batchnummer) toe te kennen aan voorraad die hierover nog niet beschikt dien je eerst deze producten af te boeken. Daarna kan je ze terug op boeken en de correcte vervaldatum (en batchnummer) toekennen.
Verkooporder
Als je nu een verkooporder aan maakt dat producten bevat met een vervaldatum, zal het systeem automatisch kiezen voor de producten die eerst komen te vervallen. Zo kan je zorgen dat je stock in goede conditie blijft voor de verkoop.
Exporteren
Het is ook mogelijk om via een custom export de huidige voorraad met vervaldatums te visualiseren. Zo kan je bijvoorbeeld maandelijks een rapport maken over welke producten weldra vervallen.




