Naar de hoofdinhoud

Wat zijn de wettelijke vereisten voor betalingsherinneringen aan consumenten?

Steven Lemmens avatar
Geschreven door Steven Lemmens
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Sinds 1 september 2023 is er een duidelijke regelgeving opgenomen omtrent betalingsherinneringen aan consumenten. U kan hieronder deze bepalingen nalezen.

Let op

Deze bepalingen zijn enkel van toepassing op consumenten en zijn dus niet van toepassing wanneer u aan een bedrijf factureert.


Belangrijkste regels voor betalingsherinneringen

Eerste herinnering is gratis

Je moet altijd eerst een kosteloze herinnering sturen bij consumenten. In die eerste brief mag je dus nog geen kosten, interesten of schadevergoeding aanrekenen.

Die brief moet specifieke informatie bevatten:

  • Je bedrijfsnaam en ondernemingsnummer,

  • Beschrijving van het product of de dienst,

  • Datum waarop de schuld opeisbaar is,

  • Het openstaande bedrag,

  • De wachttijd van 14 kalenderdagen (start de dag na verzending bij elektronisch, of derde werkdag na verzending per post), én

  • De hoogte van eventuele kosten bij niet-betaling.

Wachttijd van 14 dagen na eerste herinnering

Na de eerste (gratis) herinnering moet je de consument minstens 14 kalenderdagen de tijd geven om te betalen, gerekend vanaf de dag na verzending (elektronisch) of na 3 werkdagen (per post).

Kosten aanrekenen mag vanaf tweede en volgende herinneringen

Pas na het verstrijken van die 14 dagen (of 14+3 bij post) mag je kosten aanrekenen.

Daar worden ook enkele maximumbedragen gehanteerd waar je best rekening mee houdt. Dit zijn:

  • Schuld ≤ € 150: maximaal € 20

  • Schuld tussen € 150,01 en € 500: € 30 + 10 % van het bedrag boven € 150

  • Schuld > € 500: € 65 + 5 % van het bedrag boven € 500, met een maximum van € 2.000

Daarnaast is er ook een limiet op nalatigheidsinterest: maximaal wettelijke rentevoet + 8 %

Was dit een antwoord op uw vraag?