Sinds 1 september 2023 is er een duidelijke regelgeving opgenomen omtrent betalingsherinneringen aan consumenten. U kan hieronder deze bepalingen nalezen.
Let op
Deze bepalingen zijn enkel van toepassing op consumenten en zijn dus niet van toepassing wanneer u aan een bedrijf factureert.
Belangrijkste regels voor betalingsherinneringen
Eerste herinnering is gratis
Je moet altijd eerst een kosteloze herinnering sturen bij consumenten. In die eerste brief mag je dus nog geen kosten, interesten of schadevergoeding aanrekenen.
Die brief moet specifieke informatie bevatten:
Je bedrijfsnaam en ondernemingsnummer,
Beschrijving van het product of de dienst,
Datum waarop de schuld opeisbaar is,
Het openstaande bedrag,
De wachttijd van 14 kalenderdagen (start de dag na verzending bij elektronisch, of derde werkdag na verzending per post), én
De hoogte van eventuele kosten bij niet-betaling.
Wachttijd van 14 dagen na eerste herinnering
Na de eerste (gratis) herinnering moet je de consument minstens 14 kalenderdagen de tijd geven om te betalen, gerekend vanaf de dag na verzending (elektronisch) of na 3 werkdagen (per post).
Kosten aanrekenen mag vanaf tweede en volgende herinneringen
Pas na het verstrijken van die 14 dagen (of 14+3 bij post) mag je kosten aanrekenen.
Daar worden ook enkele maximumbedragen gehanteerd waar je best rekening mee houdt. Dit zijn:
Schuld ≤ € 150: maximaal € 20
Schuld tussen € 150,01 en € 500: € 30 + 10 % van het bedrag boven € 150
Schuld > € 500: € 65 + 5 % van het bedrag boven € 500, met een maximum van € 2.000
Daarnaast is er ook een limiet op nalatigheidsinterest: maximaal wettelijke rentevoet + 8 %