Met een uitgebreide productencatalogus is het een uitdaging om deze efficiënt georganiseerd te houden. Daarom raden we aan om een structuur aan te brengen in je productencatalogus, zodat die makkelijk doorzoekbaar is.
We laten in dit helpdeskartikel enkele mogelijkheden zien voor het opdelen van je productencatalogus en geven we enkele aanbevelingen.
Structuur aanbrengen in je productencatalogus
Hieronder vind je zes manieren om je productencatalogus efficiënter op te delen.
📁 Productgroepen en categorieën gebruiken
Via de velden en secties van een product kan u eigen velden toevoegen. U zou bijvoorbeeld extra keuzelijsten kunnen voorzien voor de productgroep en bijvoorbeeld de categorie. Op die manier hebt u de structuur volledig zelf in de hand en gaat u via de instellingen makkelijk extra productgroepen of categorieën later kunnen toevoegen.
Er staat geen limiet op hoeveel velden u kan toevoegen aan een product, dus u kan hier zo ver in gaan als u zelf wil. Via het opbouwen van segmenten kan u ongelooflijk snel de juiste producten oproepen.
Ga hiervoor naar Instellingen > Product > Velden en secties en breid een van de tabs (secties) uit
📦 Kenmerken opdelen
Het is mogelijk om producten in te delen aan de hand van hun kenmerken. Dit is een flexibel systeem waarbij u zo veel kenmerken kan aanmaken als u wil. U kan dan bij het product zelf kiezen welke kenmerken van toepassing zijn. Denk bijvoorbeeld aan kenmerken zoals "Voltage", "Afwerking", ...
Het voordeel van het systeem van kenmerken is dat je deze ook in kenmerksjablonen kan samenvoegen, waardoor je bij een individueel product heel snel een hele resem aan kenmerken kan toevoegen.
Je leest meer over kenmerken in het helpdeskartikel over kenmerken.
🔍 Zoekwoorden of tags toevoegen
Soms valt informatie niet te vatten in keuzelijsten zoals categorieën of productgroepen, omdat je dan eindeloos extra opties zou moeten voorzien in de lijst.
In zo'n geval gebruik je beter tags. Je kan via de velden en secties ook makkelijk een veld van het type 'tag input' toevoegen. Dit laat je toe om tekstlabels (tags) of zoekwoorden toe te kennen aan je producten.
🧾 Structuur in je productcodes aanbrengen
Zorg voor logische en herkenbare productcodes met structuur, bv.:
CAT-SUBCAT-KENMERK-001
.
Dit vereenvoudigt zowel het doorzoeken van je productencatalogus als het selecteren van het juiste product zonder dat je de productenfiche moet openen.
📊 Segmenten opbouwen
Bouw segmenten op op basis van je eerder aangebrachte structuur. Voorzie bv. een apart segment dat ineens de juiste productgroep toont of dat alle producten oplijst die een bepaalde tag hebben.
Neem de tijd om te achterhalen welke zoekopdrachten je meerdere keren doet wanneer je producten wil kiezen uit je productencatalogus. Bespaar jezelf kliks door dit zoveel mogelijk te vereenvoudigen.
Bijvoorbeeld: “Particulier gebruik” vs. “Professioneel gebruik”
🏷️ Productvarianten gebruiken
Je kan je productencatalogus eenvoudiger beheren als je gelijkaardige producten samenvoegt door gebruik te maken van de varianten. Zo maak je één product (bijvoorbeeld: 'T-shirt') aan en beheer je de varianten (zoals de verschillende maten) allemaal vanuit het hoofdproduct. Het systeem zal altijd het hoofdproduct voorstellen om toe te voegen aan een offerte en je daarna vragen welke variant je wil kiezen. Dit vereenvoudigt het zoekwerk en houdt je productencatalogus compact.