Een facturatieschema bestaat uit verscheidene schijven die één voor één met uw klant afgerekend moeten worden om de uitvoering van een project te vereffenen. Meestal bestaat elke schijf uit een percentage dat afgerekend moet worden, maar een schijf kan ook uit een vast bedrag bestaan.
Dit helpdeskartikel legt uit hoe je met vaste bedragen binnen een facturatieschema kan werken. Er zijn ook enkele relevante helpdeskartikels, zoals meer algemene informatie over facturatieschema's en hoe u kan factureren volgens het facturatieschema.
Een facturatieschema met vaste bedragen opmaken
Een facturatieschema bestaat dus uit verschillende schijven en elke schijf kan:
een percentage van het totale budget zijn
een vast bedrag zijn
Om een facturatieschema op te maken, kan u echter niet terecht bij de lijst met standaard facturatieschema's. Dit dient u steeds op maat van uw offerte of project op te maken en is daardoor niet herbruikbaar. Via Instellingen > Verkoopfactuur > Facturatieschema's
kan u dus alleen facturatieschema's opmaken op basis van percentages.
Om een schijf aan te maken die op basis van een vast bedrag is, verandert u het keuzelijstje waar standaard het procentteken instaat, naar een euroteken. Hiermee geeft u aan dat deze schijf uit een vast bedrag bestaat. Het veld om het percentage in te geven verdwijnt daardoor en wordt vervangen door een veld waar u het bedrag in kunt zetten.
Een facturatieschema dat volledig uit vaste bedragen bestaat kan er dan bijvoorbeeld zo uit zien:
Opgelet
De schijven van een facturatieschema dat uit een vast bedrag bestaan, passen zich niet aan bij een wijziging van het totale budget. Het is dan uw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat u de schijven indien nodig aanpast.