Naar de hoofdinhoud

Hoe kan ik een veld toevoegen of van plaats veranderen?

Meer informatie over hoe je de plaatsing van élk veld bij elke entiteit gewoon zelf kan bepalen en kan structureren naargelang uw noden

Steven Lemmens avatar
Geschreven door Steven Lemmens
Meer dan 2 maanden geleden bijgewerkt

Je kan zelf extra velden toevoegen aan verschillende entiteiten, zoals een offerte, een verkoopfactuur of een klant. Dit doe je via Instellingen > [Naam van entiteit] > Velden en secties. Vervang het woord entiteit door de gewenste module, bijvoorbeeld Offerte.

Op deze pagina krijg je een overzicht van alle beschikbare secties (de tabbladen binnen de entiteit). Per sectie kan je:

  • nieuwe velden toevoegen,

  • bestaande velden herschikken,

  • en extra instellingen toepassen.

De velden die je hier instelt, verschijnen ook op dezelfde manier in de gebruikersinterface. Als je bijvoorbeeld naar Instellingen > Offerte > Velden en secties > Algemeen gaat, zie je het veldoverzicht zoals het op een offerte verschijnt.

De velden in dezelfde volgorde als ze zullen verschijnen als u een offerte open doet, onderverdeeld in twee kolommen

Er bestaan verschillende types velden die je kan toevoegen. Die worden in dit apart helpdeskartikel opgelijst.

In dit artikel focussen we op hoe je deze velden per entiteit beheert en wat de mogelijkheden zijn.


Een veld toevoegen

Je kan een nieuw veld toevoegen door de knop + Veld te gebruiken. Deze geeft een keuzelijst met verschillende types van velden die je kan toevoegen. Een volledig overzicht van alle verschillende types die je kan toevoegen vind je hier.

Een veld toevoegen - je krijgt een keuzemenu


​Nadat je het veld hebt toegevoegd staat deze standaard links onderaan. Je kan deze verslepen naar de gewenste positie.

Opgelet

Je kan aan een eigen veld nooit logica koppelen, tenzij beperkt via workflows. Het systeem zal nooit beslissingen nemen aan de hand van eigen velden.

Bijvoorbeeld:

Het is dus omdat je zelf een keuzelijst 'Beste leverancier' toevoegt aan een Product dat het systeem nu automatisch die leverancier altijd zal kiezen. Zelf toegevoegde velden dienen dus enkel om informatie te bewaren, doorzoekbaar te maken en eventueel mee af te drukken op een documentsjabloon of in een e-mailsjabloon.


Een veld van volgorde veranderen

Je kan een veld van volgorde veranderen door deze aan te klikken en te verslepen naar de gewenste positie.
Vergeet niet om op bewaren te drukken eens je klaar bent.


Een veld verbergen

Velden die standaard worden aangeboden door IAMD. ERP kan je niet verwijderen. Het vuilbak-icoontje zal gewoon ontbreken. Je kan deze echter wel verbergen door op het veld te klikken en daarna Verberg aan te zetten. Het veld is nu onzichtbaar geworden, maar kan via de Instellingen opnieuw zichtbaar gemaakt worden indien nodig.


Een veld verwijderen

Velden die u zelf heeft toegevoegd via de stappen hierboven kan u nog steeds verwijderen. Dit doet u door het desbetreffende veld aan te klikken en het vuilbak-icoontje te gebruiken.


Dit veld kan daarna niet meer terug geplaatst worden, maar het is wel mogelijk voor onze medewerkers om dit veld terug beschikbaar te maken. Hiervoor kan u een e-mail sturen naar [email protected].

Was dit een antwoord op uw vraag?