Naar de hoofdinhoud

Wat zijn de verschillende types van workflows?

Steven Lemmens avatar
Geschreven door Steven Lemmens
Meer dan 3 weken geleden bijgewerkt

Bij het instellen van een workflow event kan u kiezen uit drie verschillende types:

  1. Voor bewaren

  2. Na bewaren

  3. Repetitief

Dit helpdeskartikel legt u uit wat het verschil is tussen deze items met een voorbeeld.


Drie types

Het 'type' van de workflow bepaalt wanneer de workflow moet uitgevoerd worden. Afhankelijk van het type krijgt u meer of minder opties qua acties en triggers van de workflow.

Meestal gaat u hier kiezen voor na bewaren.

Voor bewaren

Een workflow event die moet uitgevoerd worden vooraleer de wijzigingen zijn bewaard. Dit is handig om de waarde van één keuzelijst afhankelijk te maken van een gekozen optie in een andere keuzelijst bijvoorbeeld.

U kan hier als triggers nog enkel kiezen voor:

  • kopiëren
    Dit is een workflow die u uitvoert nog vóór het item gekopieerd wordt.

  • UI-wijziging
    Dit is een wijziging in het systeem, zoals een keuzelijst die van optie wordt veranderd.

Je kan bij dit type geen condities instellen.

Als actie kan u nog nog kiezen voor:

  • Waarde instellen


Na bewaren

Eens alle wijzigingen zijn opgeslagen mag deze workflow pas uitgevoerd worden. Dit is in de meeste gevallen het type dat u wil gebruiken.

Stel dat je gegevens van de klant (bijvoorbeeld: zijn naam) wil gebruiken in een e-mail, dan wil je dat de klant is opgeslagen vooraleer je die e-mail probeert te versturen.

Hier kan je als triggers kiezen voor:

  • Bewerken

  • Converteren

  • Digitaal ondertekenen

  • Kopiëren

  • Toevoegen

  • Toevoegen of bewerken

  • Verwijderen

Als acties kan je kiezen voor:

  • E-mail verzenden

  • Melding verzenden

  • Nieuw object aanmaken

  • SMS verzenden

  • Waarde instellen

  • Webhook


Repetitief

Dit is een workflow die niet gestart wordt door een actie in het systeem, maar periodiek zal pogen zichzelf uit te voeren. Dit is dus een automatische workflow die op de achtergrond af en toe uitgevoerd wordt.

Stel dat je bijvoorbeeld een werknemer automatisch een e-mail wil sturen op de dag van zijn verjaardag, kan je dit type gebruiken.

Maar opgelet

Want repetitieve workflows zijn op dit moment nog niet uitvoerbaar in IAMD. De optie is al voorzien, je kan deze al instellen en activeren, maar deze zullen nog niet werken. In een van de volgende releases wordt deze mogelijkheid wel voorzien.

Als trigger kan je kiezen uit:

  • interval

  • kopiëren

Als actie kan je kiezen uit:

  • e-mail verzenden

  • melding verzenden

  • SMS verzenden

  • Waarde instellen

  • Webhook

Was dit een antwoord op uw vraag?