Via het Peppol-netwerk krijgt u een methode om elektronisch en foutloos uw verkoopfactuur tot bij uw klant te krijgen. Het gebruik van Peppol om verkoopfacturen te verzenden is mogelijk verplicht. U kan meer lezen over Peppol en de verplichting ervan in dit helpdeskartikel. Als u op zoek bent naar meer informatie over hoe u de Peppol-integratie kan activeren voor uw bedrijf, dan kan u terecht bij dit helpdeskartikel.
In dit helpdeskartikel krijgt u meer informatie over hoe u een verkoopfactuur kan verzenden via Peppol.
Verzenden via het Peppol-netwerk
U kan zien of een klant aanwezig is op het Peppol-netwerk aan de hand van de groene kadertje die naast de klantnaam staat op de klantenfiche. Op die manier ziet u snel of deze klant al aangemeld is op het Peppol-netwerk of niet.
Als uw klant zich ook op het Peppol-netwerk heeft aangemeld, dan krijgt u onder de groene actieknop automatisch de mogelijkheid om de verkoopfactuur te verzenden via het Peppol-netwerk. Als deze methode er is, raden we sowieso aan om de factuur (ook) via Peppol te versturen.
U kan nog altijd een factuur ook via e-mail of per post versturen, indien gewenst.
Eens een factuur verzonden is via Peppol, kan deze niet opnieuw gestuurd worden via Peppol. Dit is een beperking van het Peppol-netwerk zelf. Een factuur die wordt verzonden via het Peppol-netwerk is definitief en kan niet aangepast worden om dan nog eens verstuurd te worden.
Deze beperking zorgt ervoor dat u correct met uw facturatieproces omgaat. U moet dus correcties op een factuur crediteren, zoals het hoort. U kan eventueel met conceptfacturen werken als u regelmatig met correcties op facturen te maken krijgt.