Als je een campagne opstelt, dan ga je een promotie, korting, ... toekennen aan een klant of groep van klanten. Die kanten ga je onderbrengen in een zogenaamde collectie.
Klanten groeperen
Een klantencollectie is dus een verzameling van klanten die op basis van een filter of handmatige selectie gegroepeerd worden.
Bij het aanmaken van een nieuwe klantencollectie start je altijd met het opgeven van de naam en druk je op bewaren.
Vervolgens ga je je klanten 'selecteren' die je wil opnemen onder deze collectie.
Hoe je dit doet hangt af van het filter Type dat je selecteert. Er zijn 3 opties;
Filters
Handmatige lijst
Supercollectie
Type 'Filters'
Standaard staat het type op 'Filters'. Stel je geen specifieke filters in, dan zullen alle klanten opgenomen worden in deze klantencollectie. Logisch, want er is geen voorwaarde geselecteerd, dus iedereen voldoet aan deze voorwaarde.
De tab 'Klanten' geeft een overzicht van de klanten die aan de voorwaarden voldoen en dus opgenomen zijn binnen de zonet aangemaakte collectie.
Belangrijk is dus dat je je filter voorwaarden gaat toevoegen. Dat kan op basis van een segment,
of het instellen van manuele filters.
Selecteer één of meerdere velden waarop je wil filteren. Selecteer het veld, druk op + TOEVOEGEN
en stel vervolgens je voorwaarde in.
Zo kan je bv. klanten volgens een bepaalde klantgroep opnemen binnen een collectie.
Druk op BEWAREN
als al je filtervoorwaarden ingesteld zijn. Kijk onder de tab 'Klanten' of alle klanten correct gefilterd werden.
Type 'Handmatige lijst'
Soms is het moeilijk om je klanten te gaan groeperen volgens bepaalde velden. Dan is er nog een optie om een handmatige lijst op te stellen.
Je hebt bv. 5 specifieke klanten waar je een afspraak mee gemaakt hebt om een bepaalde korting toe te kennen.
Selecteer Type 'Handmatige lijst' en druk op BEWAREN
Voeg vervolgens onder de tab 'Klanten'. Je zal zien dat er een knop + KLANT
tevoorschijn gekomen is onderaan.
Voeg een handmatige selectie van klanten toe via de knop + KLANT
Er verschijnt vervolgens een pop-up met de lijst van klanten. Selecteer de klanten die je wil opnemen in je collectie en druk op de knop x ITEMS GESELECTEERD
om de klanten toe te voegen aan je collectie.
De klanten zijn toegevoegd onder de tab 'Klanten'. Je kan ze alsnog verwijderen uit de collectie via het rode vuilbakje. (Je verwijdert hiermee niet de klant zelf)
Vergeet je collectie niet te bewaren na het manueel selecteren van je klanten.
Type 'Supercollectie'
Bij het Type 'Supercollectie' heb je de mogelijkheid om meerdere collecties in één collectie te steken.
Tabblad 'Klanten'
Het tabblad 'Klanten' geeft een overzicht van alle klanten die zijn opgenomen binnen je klantencollectie. Dit geeft m.a.w. een duidelijk beeld welke klanten later bv. een bepaalde korting zullen ontvangen via een campagne.